Chery buat kemunculan rasminya di Malaysia Autoshow 2023 – pandu uji Omoda 5, Tiggo 8 Pro

Chery sudah mengesahkan bakal membuat kemunculan semulanya secara rasmi untuk pasaran tempatan menerusi acara Malaysia Autoshow 2023 minggu ini. Acara ini bakal berlangsung di MAEPS Serdang mulai 4-7 Mei dan bersedia menerima kunjungan ramai.

Jenama dari China mendedahkan makluman ini menerusi imej yang dikeluarkan seperti di atas dan berkata, “Temui kami di pameran automotif terbesar di Malaysia dan pandu uji Omoda 5 dan Tiggo 8 Pro yang bakal dilancarkan tidak lama lagi!”

Seperti yang dilaporkan, pelancaran model SUV Omoda 5 dan Tiggo 8 Pro ini akan berlangsung tidak lama lagi iaitu direncanakan pada bulan hadapan. Namun pengunjung Malaysia Autoshow 2023 terlebih dahulu berpeluang melihat dan memandu uji kedua-dua model berkenaan.



Chery Omoda 5 merupakan sebuah SUV kompak yang akan dilancarkan di Malaysia untuk menjadi pesaing terbaru bagi Honda HR-V, Toyota Corolla Cross dan Proton X50. Untuk model pasaran Malaysia, ia menggunakan enjin 1.5 liter turbocas empat-silinder petrol yang menjana 147 PS (145 hp) dan 230 Nm tork. Kuasa ini dihantar ke roda depan melalui CVT. Kini juga disahkan bahawa enjin berkenaan akan diberikan jaminan 10-tahun/1,000,000 km daripada Chery, sebuah tawaran yang menunjukkan mereka cukup yakin dengan produk yang dihasilkan.

Manakala bagi Tiggo 8 Pro pula, SUV tujuh-tempat duduk ini hadir dengan versi naiktaraf terkini untuk Malaysia, seperti mana Tiggo 8 Pro Max di China. Ia dikuasakan oleh enjin 2.0 liter turbo empat-silinder TGDi dengan janaan 254 hp dan 390 Nm tork, dan dipadankan dengan transmisi 7DCT. Ciri AWD juga khabarnya akan ditawarkan.

Berkenaan dengan harganya, dijangkakan Omoda 5 dan tiggo 8 Pro akan ditawarkan dengan harga yang lebih kurang sama dengan Honda HR-V dan CR-V. Kedua-dua model Chery ini merupakan unit pemasangan tempatan (CKD) yang dikeluarkan di kilang Inokom, Kulim, Kedah. Dikhabarkan, versi plug-in hybrid dan elektrik sepenuhnya juga bakal tiba di negara kita tidak lama lagi.

GALERI: Chery Omoda 5 di Malaysia


































































































































GALERI: Chery Tiggo 8 Pro Max, spesifikasi China




















The post Chery buat kemunculan rasminya di Malaysia Autoshow 2023 – pandu uji Omoda 5, Tiggo 8 Pro appeared first on Paul Tan's Automotive News.

from Paul Tan’s Automotive News https://ift.tt/uo6nr7B

Leave a comment