Polis berkas pasangan kekasih terbabit aksi wheelie ketika menunggang motosikal di di Kuantan

Polis Kuantan mengesahkan telah memberkas dua remaja yang menunggang dan membonceng sebuah motosikal sambil melakukan aksi wheelie, seperti mana yang dipaparkan dalam rakaman video berdurasi 54 saat yang tular di laman media sosial baru-baru ini.

Ketua Polis Daerah Kuantan, Asisten Komisioner Wan Mohd Zahari Wan Busu, remaja yang juga pasangan kekasih itu ditahan di Kampung Balok, di daerah berkenaan. Video berkenaan menunjukkan aksi seorang penunggang lelaki bersama pembonceng wanita menunggang sebuah motosikal berwarna putih.

Jelasnya, bertindak atas maklumat daripada video berkenaan, pihak polis berjaya mengesan kedua-dua suspek berusia 17 tahun kira-kira pukul 11.40 pagi semalam.

“Penunggang terbabit melakukan aksi mengangkat tayar hadapan `wheelie’ di Jalan Chendor, Kuantan menghala ke Kemaman, Terengganu. Aksi itu bukan saja membahayakan diri sendiri, malah pengguna jalan raya lain.

“Hasil semakan nombor pendaftaran motosikal dan siasatan pihak polis berjaya mengesan pemilik serta alamat lengkap penunggang motosikal dan menahan suspek lelaki dan teman wanitanya di hadapan rumah mereka iaitu di Kampung Balok dan Kampung Selamat di sini. Kedua-dua suspek dibawa ke Balai Polis Trafik Kuantan dan disiasat mengikut Seksyen 42 (1) Akta Pengangkutan Jalan 1987,” katanya menerusi kenyataan yang dikeluarkan.

Beliau berkata, dua remaja terbabit dibawa ke Balai Polis Trafik Kuantan dan disiasat mengikut Seksyen 42 (1) Akta Pengangkutan Jalan 1987.

Baru-baru ini kes yang sama turut berlaku di Kota Bharu, Kelantan yang melibatkan sepasang suami isteri berusia 17 tahun dan 16 tahun yang diberkas polis gara-gara melakukan aksi wheelie.

Remaja lelaki berkenaan mengaku bersalah di Mahkamah Majistret atas pertuduhan melakukan aksi bahaya ketika menunggang motosikal pada 1 Syawal lalu. Tertuduh berusia 17 tahun membuat pengakuan selepas pertuduhan dibacakan di hadapan Majistret Muhammad Fitri Mokhtar. Mahkamah membenarkan tertuduh diikat jamin RM900 dengan seorang penjamin dan menetapkan 20 Jun depan bagi mendapatkan laporan akhlak, laporan Harian Metro.

The post Polis berkas pasangan kekasih terbabit aksi wheelie ketika menunggang motosikal di di Kuantan appeared first on Paul Tan's Automotive News.

from Paul Tan’s Automotive News https://ift.tt/vgoO6tJ

Leave a comment